Auto

En dan nu graag een linksrij-marathon. Teken de petitie!

Teken de petitie!

De flitsmarathon is alweer een week geleden. Gedurende 24 uur flitste de politie intensief voor onze veiligheid. Echter, chauffeurs storen zich het meeste aan anderen die onnodig links of in het midden rijden. Onnodig links rijden zet aan tot gevaarlijk rijgedrag. Toch wordt onnodig linksrijden een stuk minder bestraft.  Na de recente flitsmarathon zouden wij de politie dan ook graag intensief zien controleren op dit asociaal rijgedrag. Het gaat ten slotte toch om de veiligheid op de weg!

P.S. Om te kunnen zien of het gaat om echte stemmen, vragen wij je e-mailadres. Je e-mailadres wordt echter niet openbaar gemaakt.

En dan nu graag een linksrijmarathon!

Onnodig links en in het midden rijden behoort tot de grootste frustraties van weggebruikers. Toch wordt dit gedrag nauwelijks gecontroleerd, laat staan bestraft. De aandacht gaat nog al te vaak naar snelheidsovertredingen. En dat terwijl onnodig links rijden aanzet tot gevaarlijk rijgedrag. Na de recente flitsmarathon zouden wij de politie dan ook graag intensief zien controleren op deze vorm van asociaal rijgedrag. Het gaat ten slotte toch om de veiligheid op de weg!

P.S. Om te kunnen zien of het gaat om echte stemmen, vragen wij je e-mailadres. Je e-mailadres wordt echter niet openbaar gemaakt.

[your signature]

2,570 signatures

Delen met je vrienden:

   

1 op 5 flitspalen is defect
Bestuurder sleept flitser zo'n 600 meter mee

27 Comments

  1. Er mag ook wel eens serieus gecontroleerd worden op het inhalen van vrachtwagens waar het niet mag.
    Bijv. als het regent, of op de N49 Antwerpen-Knokke, of op Kennedylaan Zelzate-Gent, zowel Oost als Westkant

  2. Dag allen,

    Het is niet mijn gewoonte om dit via FB te posten : ik vind het echt wel de moeite waard om het NU WEL te doen: snelheid heeft volgens mij wel mogelijks een nefast invloed op ongevallen. Maar waar het schoentje wringt : onaangepast rijgedrag is de grote oorzaak ! Dit is natuurlijk moeilijk in te kaderen in eenwettelijke structuur. Ik kan me inderdaad ook ergeren aan middenvakrijders , linksvakrijders die het verkeer “belemmeren”. Het is inderdaad niet evident om dat alles in wetten in te gieten : ik nodig iedereen uit om meer bewust (mindful te rijden) zichzelf te observeren terwijl je aan het rijden bent. Ik beschuldig niemand en voel hier eerder dat het te maken heeft met “bewust” met je voertuig op de baan te zijn. We hebben het allemaal zo druk… . Hoe meer we ons bewust zijn van wat we op dat moment doen, hoe minder kansen dat er zich ongevallen voordoen. Iedereen nog een prettige dag gewenst ! Alain

  3. “Te snel rijden” is een papieren overtreding. Dat “te snel rijden” per definitie anderen in gevaar zou brengen, is een assumptie die de wet maakt maar die niet noodzakelijk met de feiten overeenstemt. Feiten gaan altijd voor op veronderstellingen.

  4. Hallo wat betreft het linksrijden,omdat het haast nog onmogelijk is om rechts te rijden het verkeer is zo geevolueerd dat rechts rijden bijna NIET meer kan de vrachtwagens nemen zowel de rechter als de middenrijstrook volledig in,de vrachtwagens rijden naast mekaar waar het maar kan en het zijn zij die de problemen veroorzaken waarom men niet meer rechts kan rijden want dan moet men constant slalommen in het verkeer en dat maakt het nu net heeeel gevaarlijk, ook de vrachtwagens om niet in te halen bij regenweer lappen zij allen aan hun laars er is daar geen controle op das niet belangrijk genoeg volgens de politie allé begrijpen wie begrijpen wil…..

    1. Ze rijden zelfs op het linkerrijvak de vrachtwagens al meegemaakt dat ik links reed en plots een vrachtwagen voor mijn neus opdook beter daar op controleren ,de gsm achter het stuur en de mannen met bestelwagens en vrachtwagens die hun krant lezen of op de laptop bezig zijn dat zou pas verkeersveilig zijn .

  5. Ik vraag me nog steeds af wanneer er eens een beleid komt op alle overtredingen. Te snel rijden is uit den bozen dezer dagen en tijdens het einde jaar mag je ook niet drinken, Maar alle andere overtredigen kijkt men niet naar of toch nauwelijks. Men doet net of te snel rijden de heilige graal is en dat hier alles mee is opgelost.

    Echter GSM’en in de wagen, links rijden, rood licht rijden, voorang verlenen, gordel dragen, etc hier hoor je bijna nooit over, maar zijn wel even belangrijk in mijn ogen. dat je accenten legt voor je politie korps waar men meer op moet letten is geen enkel probleem. Maar je moet de basis niet vergeten en dat is dat elke overtreding een gevaarlijke situatie kan creeren.

    Leer dus de mensen eens een keer echte verkeersveiligheid aan en beboet ook een keer al deze andere overtredingen, niet enkel te snel rijden.

    Voor mij mag er dus eens een keer in plaats van een flitsmaraton of een linksrijmaraton eens een verkeersveilige dag komen waar men op al deze overtredingen gaat letten en elke boete en overtreding ook echt gaat beboeten.

    Groeten Kris

  6. Doe ik niet ik schuif mij niet tussen de vrachtwagens op de rechterstrook ,deze die zich daar aan ergeren willen alleen maar dat dat komt omdat zij 120 en meer op het middenvlak zouden kunnen rijden op het linkerkaak dat is wat anders maar middenvlak moet veilig blijven voor autobestuurders.

    1. Vrouwen als u zijn het probleem.
      Niet zelfzeker achter het stuur en dus niet durven slalommen tussen de rijstroken. Dan maar egoïstisch op hun vakje blijven rijden onder de toegelaten snelheid zodat zelfs vrachtwagens jullie inhalen.

  7. Beste mensen,
    Inderdaad ik blijf links rijden aan de maximum toegelaten snelheid van 120km/h op de autosnelweg
    als ik in mijn spiegel weer eens een snelheidsduivel zie aankomen.
    Op mijn trajekt van 10km autostrade(E34 Antwerpen-Turnhout) rijden de meerderheid van de auto’s boven de 120km/h!

      1. Kortzichtig niet? Wat de snelheidsbeperking betreft, goed dat je die naleeft, maar betekent dat ook dat je dan helemaal links moet gaan rijden aan 120km/u als de rechtervakken leeg zijn? Ik denk het niet.

        1. Rechts rijden als ge kunt, dat is de regel! Velen rijden in het midden als de rechterzijde vrij is. Veel chaufeurs kennen de verkeersregels niet of zijn zeer egoïstisch.

      2. Vindt het hinderlijk wanneer iemand steeds opnieuw van de midden naar de rechter rijstrook zigzagt, levensgevaarlijk. Bij gewoon verkeer dient de middenrijstrook voor mensen die aan 120km/h met cruise control rijden achter elkaar. Rechts voor vrachtwagens en mensen die geen 120km/h durven/kunnen. En links voor 120km/h, mensen die graag een boete hebben en hulpdiensten.

    1. De webcode is duidelijk: je houdt je zo rechts mogelijk op de rijrichting (dat is het meest rechtse rijvak waar mogelijk). Het is niet aan u om ostentatief links te rijden aan 120km per uur om anderen te zien aankomen en al zeker niet om hen een lesje te leren.

      1. Heel juist. Uiteindelijk is de wegcode van de USA de beste : je rijdt in het rijvak dat je verkiest, maar er is geen verplichting dat tragere voertuigen rechts rijden ; het wordt wel gevraagd. Ook geen verbod dat je een voertuig voorbij rijdt dat links van je rijdt. Zigzaggen blijft uiteraard een overtreding. Zo zijn er minder frustraties en minder vertraging door middenvakrijders. Iedereen wint erbij.

        1. Ja, leuke situaties. Lekker slapen op het derde of vierde rijvak en dan plots naar een afrit moeten. Wauw héél veilig. Nog een stupide voorbeeld…de rode lichten staan aan de overkant van het kruispunt. Als buitenlandse driver echt leuk. By the way…ongelukken genoeg hoor in de States en Canada. Moet je eens een inhaalmaneuver zien op een lichte helling. Cruise control 90 en dan iemand inhalen die 85 aan het rijden is,. Even erg als vrachtwagens die elkaar inhalen maar dan boven op een heuvelrug 200m over een witte lijn…….gelukkig geen tegenligger.Ja, sorry voor de reactie maar ik rij al sinds mijn 18de en ik ben er nu 64 aan een gemiddelde van 35.000 km per jaar (ondervinding genoeg zeker) en soms ook met een zware voet. Er gaan steeds ongelukken gebeuren, wat we ook uitvinden of opleggen. Veel mensen hebben een slechte coördinatie en inschattingsvermogen en vooral als je in de wagen stapt, stap je in een moordwapen, dus zo weinig mogelijk afleiding en….. RIJ MET DE AUTO.

    2. En zo een reactie is nu net het geen waar mensen op reageren. Ik denk mr Bos dat u zelf gefrustreerd achter je stuur zit en het daarom nodig vind een andere weg gebruiker te bestempelen als snelheids duivel. Te snel rijden en onverantwoord rijden zijn 2 verschillende punten. Kijk naar de buurlanden waar bijna overal de snelheid word opgetrokken tot 130 om een vlottere doorstroom van het verkeer te krijgen. Ik rijd uw traject meerdere malen per week en eerlijk gezegd laat vanaf oud turnhout richting antwerpen tot in wechelderzande de weg niet toe om je als een snelheidsduivel te gedragen. By the way je bent bij wet verplicht rechts te rijden na je inhaal beweging. Maar meneer voelt zich zelf te goed om achter een buitenlandse vrachtwagen te rijden.

  8. Niet akkoord met deze petitie en de verkeerswetgeving hier rond in het algemeen. Aan links rijden is niets gevaarlijks aan. Wie gewoon links rechtdoor rijdt (zelfs aan hoge snelheid) weliswaar zonder te gaan bumperkleven bij zijn voorligger, doet niemand wat kwaad. Het zijn de mensen die constant van rijvak wisselen die de boel vertragen en voor potentieel gevaarlijke situaties zorgen. Door bvb van rijvak te wisselen zonder te pinken of zonder eerst goed in hun spiegels te kijken. Onnodig rechts rijden hindert de mensen die willen voorsorteren om de afrit te nemen (en België is de ene afrit na de andere) en vertraagt de boel alleen maar meer. Men zou beter zo links mogelijk rijden ipv zo rechts mogelijk. Want rechts zorgt men voor bottlenecks gezien zich daar de afritten bevinden. Hoe sneller iemand de afrit kan nemen,dus de snelweg verlaten, dus zijn bestemming sneller bereiken, hoe minder verkeer op de weg, dus hoe minder files, hoe minder frustraties dus hoe veiliger.

  9. Volledig akkoord met deze petitie. Linksrijders maken vlot en veilig verkeer onmogelijk. Het zijn egoïsten en in zekere zin terroristen op de weg …

  10. Moest iedereen verkeersinzicht zouden er veel minder ongevallen gebeuren , dit is een tip voor de te trage rijders die 30 rijden waar ze 50 mogen 40 rijden waar ze 70 mogen enz… Als je konstant wordt ingehaald is het toch omdat je de verkeersstroom belemmerd , of zijn al die andere dan snelheidsduivels !!!! Vanaf 50 jaar examen als je nog vlot in het verkeer bent , de helft is zijn rijbewijs kwijt 👍Meer plaats op de weg 🆒

  11. EINDELIJK: Ja ze gingen midden & links blijven rijden beboeten, maar er word niks aan gedaan & hopelijk NU wel, want het hangt bij velen de keel uit. Ik doe dit enkel als het rechtse rijvak er heel slecht bij ligt, want met de spoorvorming van de vrachtwagens en de diepe putten kan het gevaarlijk zijn. Het zijn die chauffeurs die anderen hinderen en zo rechts gaan in halen waarop die beboet worden voor gevaarlijk rijgedrag. Ik rij op mijn teller 125kmpu – 6 kmpu bij flitsen komt op 119kmpu dus al wie 120 in midden of links blijven rijden met hun oogkleppen op hinderen mij. Geef aan al wie zo egoïstisch is en in midden rijden geen boete maar 1 maand rijverbod, ze gaan zich dan wel aanpassen, want een boete haalt niet veel uit en geef een vrijstelling als er kan aangetoond worden dat het rechtse rijvak echt heel slecht bij ligt, dat zou pas rechtvaardig zijn en resultaat hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *