Vanaf 1 januari 2017 gelden er nieuwe maximumsnelheden in het Vlaamse Gewest.
Op de snelwegen blijft de snelheid beperkt tot 120 km/u. Dat geldt ook voor wegen waar er minstens twee rijstroken zijn in elke richting en waar er bovendien ook een middenberm is.
Op de zogenaamde gewestwegen wordt de snelheid algemeen verlaagd naar 70 km/u. Ook waar u vroeger nog 90 km/u mocht. Vrachtwagens + 7.5 ton mogen op gewestwegen zelfs maar 60 km/u rijden.
Maar opgelet: de verkeersborden gaan voor op het verkeersreglement. Zij kunnen dus een andere maximumsnelheid opleggen. Dat kan een hogere maar ook een lagere snelheid zijn!
Zijn er borden die maximum 70 km/u opleggen, dan geldt deze snelheid dus ook voor de zware vrachtwagens.
Men zou hier beter in België is beetje meer een voorbeeld nemen aan onze noorderburen ! Wegen en markeringen, onberispelijke staat … op de snelwegen langere stukken tussen afritten 130 km/u , aan afrit -opritten 100 en opbouwend nr 110…zo tot 130km/u ! De verkeersstroom loopt hierdoor vele soepeler tov in België … te zwijgen over de soep van een Antwerpse ring …. en de wegmarkeringen en borden in Nederland zijn 200 keer beter zichtbaar dan hier in België en dit zonder hun wegen te verlichten !!!!
Maja in België gebruiken ze de inkomsten van wegentaks en heffing op vrachtvervoer om de gaten in de begroting op te vullen ipv de gaten in de baan ????
Waarom snelheids beperkingen?
1.Volledig akkoord……hogere snelheid = langere remweg.
2.Wat ik niet begrijp is dat bijna alle vrachtwagens even snel mogen rijden op de Gewestwegen als de personenwagens.
De theorie van langere remweg wordt hier genegeerd.
Er moeten nog meer ongevallen met vrachtwagens gebeuren alvorens men dat bevoorrecht vervoer een lagere snelheid zal opleggen.(Al was het maar 10km per uur)