Lagere snelheid en duurdere boetes, … Het nieuwe jaar brengt heel veel verandering met zich mee. Hier alvast een overzicht!
Lagere snelheid op Vlaamse gewestwegen
Op de Vlaamse gewestwegen daalt de snelheid van 90 naar 70 km/u. Ook nu al is de snelheid op gewestwegen door middel van verkeersborden beperkt tot 70 km/u. Vanaf 1 januari wordt dat de regel, in plaats van de uitzondering.
Vrachtwagens van meer dan 7.5 ton mogen op gewestwegen zelfs maar 60 km/u rijden.
Drie weetjes:
- De snelheid wordt enkel verlaagd in Vlaanderen, in Brussel en Wallonië blijven de oude regels gelden. Dat betekent: maximum 90 km/u als er geen borden staan.
- De verkeersborden gaan voor op het verkeersreglement. De borden kunnen dus nog altijd een andere snelheid Die kan hoger, maar ook lager zijn!
- Staan er nog ergens borden van 70 km/u, dan gelden die ook voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton.
Duurdere verkeersboetes (I)
Wie een verkeersovertreding begaat, moet niet altijd voor de rechtbank komen. Voor lichtere overtredingen krijg je een onmiddellijke inning (van de politie) of een minnelijke schikking (van het parket). De boete is afhankelijk van de ernst van de overtreding, maar de bedragen stijgen met 5 %.:
- Eerste graad (bv. foutparkeren) kost nu 55 EUR, maar stijgt naar 57,75 EUR.
- Tweede graad (bv. bellen achter het stuur) stijgt van 110 EUR naar 115,5 EUR
- Derde graad (bv. door het rood rijden) stijgt van 165 EUR naar 173,25 EUR.
Wie deze boete betaalt, hoort daar verder niks meer van.
Duurdere verkeersboetes (II)
Wie de onmiddellijke inning of minnelijke schikking niet betaalt, komt wél voor de rechtbank. Ook de zwaarste verkeersovertredingen (drugs, vluchtmisdrijf, …) komen automatisch voor de rechtbank.
In dat geval bepaalt de politierechter het bedrag van de boete. Maar de boete die de rechter oplegt, moet nog worden vermenigvuldigd met de zogenaamde opdeciemen. In 2016 was dat maal 6. Vanaf 2017 wordt dat maal 8.
Twee voorbeelden:
- Wie door het rood rijdt en voor de rechter moet komen, betaalt minstens 240 EUR in plaats van 180 EUR.
- De minimumboete voor dronkenschap stijgt van 1.200 naar 1.600 EUR.
En daar houdt het niet op! Wie een boete krijgt van minstens 25 EUR (150 EUR met opdeciemen), moet ook een verplichte bijdrage van 25 EUR betalen aan het Slachtofferfonds. Ook die bijdrage wordt vermenigvuldigd met de opdeciemen. Vandaag bedraagt de verplichte bijdrage dus 150 EUR, in de toekomst wordt dat 200 EUR.
Benzine wordt duurder
Vanaf 1 januari 2017 wordt de bekende super95-benzine vervangen door de duurdere 95 E10. Die bevat bio-ethanol en is beter voor het milieu, maar ook minder efficiënt. We zullen dus niet alleen meer betalen, we zullen ook iets vaker moeten gaan tanken.
De meeste voertuigen die super 95 kunnen tanken, zijn ook compatibel met de E10-variant tanken. Nakijken of jouw auto compatibel is, kan hier: http://e10.febiac.be/public/e10.aspx?lang=NL
Tankkaarten worden duurder (voor de werkgever)
Een werkgever die zijn werknemers een tankkaart geeft, zal daar vanaf 1 januari 2017 een stuk meer voor betalen. Zo’n 10 tot 15 EUR per maand meer. Dat kom omdat een veel groter stuk van het ‘voordeel alle aard’ wordt verworpen. Voor de werknemer verandert er (voorlopig) niks.
Takelen wordt duurder in Gent
Word je wagen getakeld in Gent, dan betaal je daar vanaf 1 januari ook meer voor.
- 256 euro voor de takeling van een voertuig met een hoogst toegelaten massa van 3.500 kg, ongeacht de afgelegde afstand en het tijdstip van de takeling;
- 320 euro voor de takeling van een voertuig tussen 3.500 kg en 19.000 kg dat rol- en bestuurbaar is;
- 640 euro voor de takeling van een voertuig tussen 3.500 kg en 19.000 kg dat niet rol- en bestuurbaar is;
- 640 euro voor de takeling van een voertuig van meer dan 19.000 kg dat rol- en bestuurbaar is;
- 2.553 euro voor de takeling van een voertuig van meer dan 19.000 kg dat niet rol- en bestuurbaar is;
- 128 euro voor een oproep zonder takeling;
Bijkomend wordt voor de bewaring van het voertuig 4 euro (voor voertuigen van minder dan 3.5000 kg) of 11 euro (voor voertuigen van meer dan 3.500 kg) voor elke schijf van 24 uur bewaring aangerekend. Elke begonnen schijf van 24 uur van bewaring wordt aangerekend als een volledige.
Vlaamse premie voor elektrische wagens wordt makkelijker
In 2017 wordt het een stuk gemakkelijker om een premie aan te vragen voor een elektrische auto. Wie de premie wil krijgen, moet nog maar 1 dossier indienen in plaats van 2. Tegelijkertijd daalt de premie ook wel van 5.000 naar 4.000 EUR.
Ecocombi op Waalse wegen
Vanaf 1 januari kan je de zogenaamde ecocombi’s ook op Waalse wegen tegenkomen. Dat zijn vrachtwagencombinaties van maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar. Een gewone vrachtwagen is maximaal 18,75 lang is en maximaal 50 ton zwaar.
Op Vlaamse wegen kan je de ecocombi al langer tegenkomen.
Voor een West Vlaming en een Limburger wordt het DUBBEL uitkijken want in West-Vlaanderen gaat het om 400 km wegen …… ben dus pineut !” Alle Belgen gelijk voor de wet”, VERGEET het dus maar … ik hoop oprecht dat men voor de Limburgers en de West-Vlamingen iets “MINDER STRENG” is in de eerste maanden 🙂 maar politie kent meestal geen genade …. en we moeten nieuwe GPS ook kopen, allemaal goed voor de rijken maar anderen …..
“Als je de boetes meteen betaald hoor je er niets meer van” uit de nieuwe regels blijkt overduidelijk dat het alleen maar gaat om de staatskas, veiligheid of milieu spelen geen rol.
De meeste kosten komen terecht in Limburg, daar waar het hardst gewerkt wordt.