Lange tijd werd er gedacht dat het idee onhaalbaar was, maar nu komt het er dus toch van: de mobiele trajectcontrole op Vlaamse wegen.
De vaste trajectcontrole kennen we al langer. Op de E40 en de E17 wordt de gemiddelde snelheid van de bestuurders nu al gemeten over een langer traject. Maar nu trekt Vlaams Minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ook 350.000 EUR uit voor een mobiele variant van het systeem. Op dit moment bestaat de mobiele trajectcontrole nog niet, maar zeven bedrijven zouden zich al hebben aangeboden om het systeem van nul te ontwikkelen.
Met de mobiele trajectcontrole wil Weyts onder meer de snelheid controleren op plaatsen waar er aan de weg wordt gewerkt. De trajectcontroles moeten helpen om het aantal verkeersdoden verder te doen dalen. Volgens Weyts volstaan de gewone flitspalen daarvoor niet, omdat bestuurder onmiddellijk weer optrekken eenmaal ze de flitspaal gepasseerd zijn.
Toegegeven: er gebeuren wel regelmatig ongevallen aan wegwerkzaamheden. Vaak hebben die m.i. niet te maken met overdreven snelheid, eerder wel met allerlei apenstreken zoals weigering om een voorganger te laten ritsen, kortom elementaire ‘beleefdheid’ in het verkeer, of gewoonweg elementaire domheid.
Het wordt met die controles, boetes en camera’s wel stilaan een complete waanzin in Vlaanderen.
Op den duur verplaatste men zich in de middeleeuwen nog sneller als nu!
Maar ja, de overheid verwacht waarschijnlijk een serieuze ‘return on investment’!
Wanneer je voor de politierechter moet verschijnen, mag je rekenen op €100X8+ de gerechtskosten+de deurwaarder dient betaald+€150 slachtofferfonds. Ik vrees dat vele mensen in financiële moeilijkheden geraken. Wanneer je pech hebt en wie rijdt er al eens niet te snel.