We hebben van horen zeggen dat jullie wel eens te snel durven rijden! Nochtans geloven we niet dat jullie ook allemaal wegpiraten zijn. We zijn er zeker van dat de onduidelijke verkeerswetgeving en de slechte infrastructuur daar ook voor iets tussen zitten. Daarom geven we jullie graag enkele tips om niet geflitst te worden!
1. Niet te snel rijden
Het lijkt de logica zelve, maar de beste manier om niet geflitst te worden, is kinderlijk eenvoudig. Gewoon houden aan de maximum snelheid.
Wat die maximumsnelheid dan wel is, vraag je? Wel, … kijk, als er geen borden staan mocht je er vroeger 90 en nu 70, tenzij er nu borden staan waar er vroeger geen stonden, dan mag je toch nog 90. Volgen jullie nog? Geen probleem, ook de verschillende overheden weten het vaak niet!
2. Een beetje te snel rijden!
Rij je toch – per ongeluk – een beetje te snel? Geen paniek! Ten eerste heb je recht op een correctie. Die bedraagt 6 % (en minstens 6 km/u). Rij je 5km/u te snel, dan zal je dus niet meteen geflitst worden.
Daarnaast hanteren heel wat politiezones ook nog altijd een eigen tolerantie. Bij gebreke aan personeel kunnen bepaalde politiezones niet alle verkeersboetes verwerken. Ze kiezen er daarom voor om de flitser zo in te stellen dat die pas flitst vanaf 12 km/u te snel. En van die snelheid moet dan ook nog de correctie af.
Reken daarbij de marge op je eigen kilometerteller en je kan in België al snel 15 km/u te snel rijden voor je geflitst wordt.
3. Flitser herkennen
Op hun vaste trajecten weten de meeste mensen de flitspalen wel staan. Even remmen en na de flitspaal weer gas geven! Dat doen we toch allemaal? Bovendien werkt ook een kwart van de flitspalen toch niet. Vandaar dat de politie ook ‘minder herkenbare‘ mobiele flitspalen inzet. Omwille van de veiligheid, natuurlijk!
Maar ook anonieme flitswagens zijn dikwijls van kilometers ver te herkennen? Is het niet aan de vreemde ‘koplampen’, dan wel aan de oude antenne op een gloednieuwe auto of aan de voorwielen, die steevast weggedraaid staan.
4. Rechts inhalen?
Flitser gezien en toch gehaast? Dan kan je ook altijd rechts inhalen. Dat biedt verschillende voordelen! De rechtse rijstrook is meestal vrij. Niet moeilijk aangezien linksrijden toch nauwelijks wordt beboet. Maar belangrijker nog: word je geflitst terwijl je rechts inhaalt, dan kan altijd zeggen dat de ander te snel reed. En als de politie niet weet wie van de twee er te snel reed, dan kunnen ze jou ook geen boete geven!
4. Verklikker
Weet je graag op voorhand waar de flitsers staan, dan zijn er ook allerlei hulpmiddeltjes, zoals facebookpagina’s, apps en radarverklikkers.
Is dat niet illegaal, vraag je je af? Voorlopig nog niet. Al heeft de bevoegde minister al wel verschillende pogingen ondernomen om de vrije meningsuiting aan banden te leggen.
Zijn daarentegen wel verboden: echte radarverklikkers die flitsers actief kunnen opsporen. Word je daarmee betrapt, dan riskeer je een boete van 800 tot 8.000 EUR en/of een gevangenisstraf tot 3 maanden
Ook verboden: je nummerplaat omplooien of afdekken en toestelletjes waarmee je van nummerplaat kan veranderen.
5. Conclusie
Het mag duidelijk zijn: wie echt zeker wilt zijn, houdt zich best aan de snelheid, hoe onduidelijk die ook is. Ben je af en toe verstrooid of onzeker of de maximumsnelheid, dan is er nog steeds de facebookpagina van PolCon – PolitieControles, waar gebruikers politiecontroles met elkaar delen. Bovendien heeft PolCon ook een app waarop alle controles overzichtelijk staan weergegeven.