Alle boetes trajectcontroles ongeldig?

Zijn alle trajectcontroles onwettig? En hoef je je boete dus niet te betalen? Volgens een bekende verkeersadvocaat alvast wel!

Wie af en toe met de wagen rijdt, kan ervan meespreken: je kan geen kilometer meer rijden zonder langs een trajectcontrole te moeten. In tegenstelling tot een gewone flitspaal meet een trajectcontrole de sneheid over een langere afstand. Dat zou moeten leiden tot een veiliger verkeer… en tot eerlijkere boetes.

Maar die boetes zouden wel eens allemaal onwettig kunnen zijn. Dat beweert de Waalse advocaat Christophe Redko, een notoire verkeersspecialist die soms wel eens de ‘koning van de vrijspraak’ wordt genoemd.

“Voor alle duidelijkheid”, zegt Redko, “er bestaat geen enkele verplichting om een trajectcontrole op voorhand aan te kondigen. En hetzelfde geldt voor alle andere soorten flitsers.”

De boetes zijn volgens hem om een hele andere reden onwettig. Een trajectcontrole meet niet hoeveel een bestuurder op een precies moment reed. Als op de snelweg mijn snelheid wordt gemeten over een afstand van 10 kilometer, kan ik eerst 70 rijden en vervolgens 180 km/u. Ik krijg pas een PV als op het einde van de trajectcontrole blijkt dat ik gemiddeld sneller dan 120 km/u reed. Maar men kan niet zeggen waar precies de overtreding heeft plaatsgevonden. En zonder exacte plaats kan een misdrijf niet vervolgd worden.”

“Les radars tronçons ne permettent de déterminer le moment T de l’infraction. Si ma vitesse est contrôlée sur une douzaine de kilomètres entre un point A et B sur l’autoroute, je peux faire du 70 km/h puis du 180. Il y aura un PV si au bout du compte, j’ai dépassé la vitesse moyenne pour traverser le tronçon. Mais on ne pourra pas dire précisément où ni à quel moment l’infraction a été commise. C’est une question à creuser pour voir si la contestation est possible à ce niveau-là. Si c’est le cas, il faudra sans doute affiner les textes législatifs.”

 

 

Geef een reactie